آیا سرکه سیب برای لاغری مفید است ؟

سرکه سیب سالیان بسیار زیادی است که به عنوان یک ترکیب تقویت کننده سلامتی به کار می رود. مطالعات صورت گرفته ثابت کرده اند که این ترکیب فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد که کاستن قند خون یکی از شاخص ترین نمونه های آن است. اما در این مطلب می خواهیم بدانیم آیا افزودن سرکه سیب برای لاغری به رژیم غذایی روزمره در روند کاهش وزن موثر است؟ همچنین به راهکار هایی برای افزودن این ترکیب به غذاها اشاره خواهد شد.

سرکه سیب برای لاغری
سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب طی یک فرایند تخمیر دو مرحله ای تهیه می شود.

در ابتدا سیب ها قطعه قطعه شده و با مخمر مخلوط می شوند تا قند موجود در ساختار آنها به الکل تبدیل شود. سپس محتوای باکتری به مخلوط اضافه می گردد تا الکل نیز به استیک اسید تبدیل گردد.

فرایند سنتی تهیه سرکه سیب به طور معمول یک ماه زمان می برد. با این وجود تولید این سرکه طی فرایند های صنعتی سریع تر بوده و تنها یک روز طول می کشد!

لازم به ذکر است که استیک اسید به عنوان ترکیب فعال اصلی سرکه سیب می باشد. نام دیگر این اسید اتانوئیک اسید می باشد که بوی شدید و طعم ترش دارد. نام استیک از واژه acetum گرفته می شود که در زبان لاتین به معنای سرکه می باشد.

حدودا 5 الی 6 درصد ترکیب سرکه سیب از استیک اسید تشکیل می شود. سرکه سیب همچنین حاوی آب و طیف وسیعی از سایر اسید ها نیز می باشد که مالیک اسید یکی از این اسید هاست.

سرکه سیب چگونه تولید می شود ؟
سرکه سیب چگونه تولید می شود ؟

یک قاشق غذاخوری(15میلی لیتر) سرکه سیب حاوی حدودا 3 کالری انرژی بوده و تقریبا هیچ کربوهیدراتی ندارد.

خلاصه

سرکه سیب طی یک فرایند تخمیر دو مرحله ای به دست می آید و استیک اسید به عنوان ترکیب اصلی آن شناخته می شود. استیک اسید فواید بسیاری به منظور کاهش چربی دارد استیک اسید یک اسید چرب زنجیره کوتاه است که در بدن به استات و هیدروژن تبدیل می شود.

کاهش وزن توسط سرکه سیب چگونه است :

مطالعات نشان داده اند که استیک اسید موجود در سرکه سیب به واسطه ی چندین مسیر می تواند سبب کاهش وزن شود:

1.کاهش سطح قند خون

در مطالعه ای که بر موش های آزمایشگاهی انجام شده بود مشاهده شد که استیک اسید موجب تقویت توانایی کبد و ماهیچه ها در برداشت قند از خون می گردد.

2.سطح هورمون انسولین

در مطالعه ای مشابه با مورد قبلی استیک اسید همچنین توانست نسبت سطح انسولین به گلوکاگون را کاهش داده که این توانایی می تواند سبب افزایش چربی سوزی شود.

3.بهبود متابولیسم بدن

طی مطالعات صورت گرفته دیگری بر موش های آزمایشگاهی قرار گرفته در معرض استیک اسید سطح آنزیم AMPK افزایش یافت.این آنزیم سبب تقویت چربی سوزی شده و تولید چربی و قند را در بافت کبد کاهش می دهد.

4.کاهش ذخایر چربی بدن

قرار دادن موش های مبتلا به دیابت و اضافه وزن در معرض استیک اسید و استات موجب محافظت از این موجودات در برابر افزایش بیشتر وزن و افزایش بیان ژن های دخیل در پروسه های تجمع چربی در کبد و چربی دور شکم می گردد.

تاثیر سرکه سیب برای لاغری و کاهش چربی های شکم
تاثیر سرکه سیب برای لاغری و کاهش چربی های شکم

5.چربی سوزی

بیشتر بخوانید:  شاخص BMI چیست؟

طی پژوهشی که بر موش های تغذیه شده با رژیم غذایی حاوی چربی زیاد و استیک اسید انجام شد، افزایش چشمگیری در میزان بیان ژن های دخیل در چربی سوزی مشاهده گشت که سبب کاهش ذخایر چربی بدن نیز می شد.

6.سرکوب اشتها

مطالعه دیگری در این زمینه پیشنهاد کرد که استات می تواند سبب سرکوب مراکز کنترل اشتها در مغز شود که این فرایند خود به خود میزان غذاخوردن فرد را نیز کاهش می دهد.

لازم به ذکر است که اگرچخ نتایج مطالعات صورت گرفته بر نمونه های حیوانی موفقیت آمیز بود اما هنوز پژوهش های بیشتری بر جوامع انسانی مورد نیاز می باشد.

خلاصه

پژوهش های صورت گرفته بر نمونه های حیوانی نشان داده اند که استیک اسید می تواند از چندین طریق سبب چربی سوزی در بدن شود.کاهش ذخایر چربی، افزایش چربی سوزی، کاهش اشتها و افزایش میزان عملکرد انسولین نسبت به قند خون از جمله مسیرهای تحت تاثیر استیک اسید هستند.

سرکه سیب سبب افزایش احساس سیری و کاهش میزان کالری دریافتی می گردد.

افزایش احساس سیری ناشی از مصرف سرکه سیب سبب کاهش دریافت کالری از منابع غذایی می گردد.در یک مطالعه محدود که بر جمعیتی متشکل از 11 نفر صورت گرفته بود مشاهده شد که آن دسته از افرادی که در کنار مصرف سرکه از یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات نیز پیروی می کردند یک ساعت پس از صرف غذا 55 درصد پاسخ قند خون کمتر را از خود نشان دادند.

همچنین این افراد در پایان روز حدودا 200 الی 275 کالری کمتر از سایرین مصرف نمودند.

به علاوه با توجه به خاصیت سرکوب اشتهای ناشی از مصرف سرکه سیب، مشاهده شد که این ترکیب سبب کاهش سرعت تخلیه مواد غذایی از معده نیز می شود.

در یک مطالعه محدود دیگر، پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از نشاسته به همراه سرکه سیب موجب کاهش چشمگیر سرعت تخلیه معده شد.این امر موجب افزایش احساس سیری و کاهش سطح قند خون و همچنین هورمون انسولین شد.

سرکه سیب برای لاغری
سرکه سیب برای لاغری

با این وجود پیروی از این برنامه غذایی برای کسانی که شرایط جسمی خاصی دارند ممکن است خطرناک باشد.

گاستروپارزی یا تاخیر در تخلیه معده یکی از عوارض شایع ناشی از ابتلا به دیابت نوع 1 می باشد. یکی از شرایط بحرانی این بیماری هماهنگ نبودن زمان عملکرد هورمون انسولین با زمان صرف غذا می باشد چرا که پیش بینی زمان افزایش قند خون پس از غذا خوردن کار آسانی نیست.

از آنجایی که طبق مطالعات انجام سرکه سیب توانایی ایجاد تاخیر در تخلیه معده را دارد، مصرف این ترکیب به همراه وعده غذایی ممکن است برای افراد مبتلا به گاستروپارزی مشکل ساز است.

خلاصه

سرکه سیب موجب ایجاد تاخیر در تخلیه معده می شود که این ویژگی احساس سیری را در افراد تقویت می نماید. این فرایند سبب کاهش دریافت کالری می گردد.اگرچه این خاصیت سرکه سیب ممکن است سبب وخیم تر شدن وضعیت برخی از افراد مبتلا به گاستروپارزی شود.

 

سرکه سیب برای لاغری و کاهش چربی های ناخواسته مفید است.

نتایج حاصل از یک مطالعه انسانی صورت گرفته نشان دهنده این مورد بود که سرکه سیب تاثیرات به سزایی بر وزن و میزان چربی بدن می گذارد.

بیشتر بخوانید:  درباره کربوهیدارت های پیچیده چه می دانید؟

در این مطالعه 12 هفته ای، 144 شرکت کننده ژاپنی مبتلا به اضافه وزن شرکت داشتند که به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول روزانه یک قاشق غذاخوری(15 میلی لیتر)، گروه دوم دو قاشق غذاخوری(30 میلی لیتر) و گروه سوم به عنوان گروه شاهد، از دارونما یا پلاسبوی سرکه سیب استفاده کردند.

تاثیر سرکه سیب برای لاغری
تاثیر سرکه سیب برای لاغری

همچنین به افراد شرکت کننده در این مطالعه گفته شد که مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود نموده ولی برنامه غذایی و فعالیت بدنی روزانه خود را طبق روال معمول ادامه بدهند.

افرادی که به طور میانگین روزانه یک قاشق چای خوری سرکه سیب مصرف نمودند از فواید زیر بهره مند شدند:

  • کاهش وزن (به میزان 2.6 پوند یا 1.2 کیلوگرم)
  • کاهش درصد چربی بدن(0.7%)
  • کاهش اندازه دور کمر(cm4)
  • کاهش تری گلیسیرید(26%)

نتایج حاصل از گروه دوم نیز به صورت زیر اعلام شد:

  • کاهش وزن (به میزان 3.7 پوند یا 1.7 کیلوگرم)
  • کاهش درصد چربی بدن(0.9%)
  • کاهش اندازه دور کمر(cm9)
  • کاهش تری گلیسیرید(26%)

اما گروه سوم که هیچ مقداری از سرکه سیب را دریافت نکرده بودند 0.4 کیلوگرم افزایش وزن داشته و همچنین اندازه دور کمر در این افراد نیز افزایش یافت.

با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه اضافه کردن 1 الی 2 قاشق سرکه سیب به رژیم غذایی می تواند به یک کاهش وزن موفقیت آمیز کمک کند. این کار همچنین موجب کاهش درصد چربی بدن، میزان چربی های دور شکم و سطح تری گلیسیرید می گردد.

این مطالعه یکی از چندین مورد بررسی شده بر چگونگی تاثیر سرکه بر کاهش وزن بود که اگرچه نتایج حاصل از آن موفقیت آمیز بودند اما مطالعات بیشتری در این زمینه موردنیاز است.

لازم به ذکر است که یک پژوهش 6 هفته ای صورت گرفته بر موش های با چربی بالا و رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات نشان داد که در بدن موش هایی که میزان بالایی از سرکه سیب را مصرف کردند 10% کمتر از موش های گروه کنترل و 2% کمتر از موش هایی که مقادیر اندکی از سرکه سیب را مصرف کرده بودند، چربی تجمع یافت.

خلاصه

طی یک پژوهش مشاهده شد که افراد چاقی که روزانه 1 الی 2 قاشق چای خوری(15 الی 30 میلی لیتر) سرکه سیب را طی 12 هفته مصرف کردند توانستند کاهش وزن قابل قبولی را تجربه کنند.

سایر فواید سرکه سیب برای سلامتی

سرکه سیب در کنار کمک به کاهش وزن فواید متعددی برای سلامتی بدن نیز دارد که در ادامه به برخی از آنان می پردازیم:

  • کاهش سطح قندخون و انسولین

طبق مطالعات صورت گرفته، در صورت مصرف سرکه سیب در کنار یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات سطح انسولین و قند خون کاهش می یابد.

سرکه سیب برای لاغری و کاهش سطح قند خون
سرکه سیب برای لاغری و کاهش سطح قند خون
  • افزایش حساسیت هورمون انسولین

مطالعه صورت گرفته بر افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 و یا مقاومت به انسولین بوده اند نشان داد که مصرف سرکه سیب توانست فعالیت هورمون انسولین را به میزان 34% افزایش دهد.

  • کاهش سطح خون ناشتا

طی مطالعه صورت گرفته بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده شد قند خون کسانی که از سرکه سیب به همراه میان وعده ای عصرانه سرشار از پروتئین استفاده کرده بودند 2 برابر کمتر از کسانی بود که از این نوع سرکه استفاده نکرده بودند.

  • کاهش علائم سندرم PCOS

در یک پژوهش محدود که بر روی جمعیتی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک صورت گرفته بود مشاهده شد در زنانی که به مدت 90 الی 110 روز از سرکه سیب استفاده کرده بودند میزان تخمک گذاری به میزان 57% درصد کاهش یافته و همچنین حساسیت هورمون انسولین به مرور بیشتر شد.

  • کاهش سطح کلسترول
بیشتر بخوانید:  رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت در دوران بارداری

طی پژوهش های صورت گرفته بر موش های آزمایشگاهی سالم و دیابتی نشان داد که مصرف سرکه سیب توانست میزان کلسترول خوب یا  HDL را افزایش داده و میزان کلسترول بد یا LDL را کاهش دهد.

  • کاهش سطح فشار خون

مطالعات حیوانی خاطرنشان می کنند که مصرف سرکه سیب می تواند با مهار آنزیم های مسئول در ایجاد انقباض عروق سبب کاهش فشار خون شود.

سرکه سیب برای لاغری و کاهش فشار خون
سرکه سیب برای لاغری و کاهش فشار خون
  • از بین بردن باکتری ها و ویروس های خطرناک

سرکه سیب با باکتری های ایجاد کننده مسمومیت های غذایی مثل E. coli مبارزه می کند.در مطالعه که صورت گرفته در این حیطه مشاهده شد که سرکه سیب می تواند جمعیت باکتری ها را تا 90% و جمعیت ویروس ها را تا 95% کاهش دهد.

خلاصه

اضافه کردن سرکه سیب به برنامه غذایی می تواند در تنظیم مواردی از قبیل قند خون، فشار خون، سطح انسولین، علائم ناشی از سندرم PCOS و سطح کلسترول مفید واقع شود. این ترکیب همچنین در از بین بردن باکتری ها  و ویروس ها نیز موثر می باشد.

سرکه سیب را به چه صورت می توان به رژیم غذایی اضافه نمود؟

تاکنون راهکار های متعددی برای رسیدن به این هدف شناخته شده اند. یکی از روش های ساده برای استفاده از سرکه سیب برای لاغری ، افزودن آن به همراه روغن زیتون به سالاد است. سرکه سیب به همراه خیار، سبزیجات تازه و گوجه فرنگی مزه بسیار دلچسبی ایجاد می نماید.

سرکه سیب همچنین می تواند برای درست کردن انواع ترشی ها به کار برده شود و یا به سادگی در مخلوط با آب مصرف شود.

لازم به ذکر است که مقدار مجاز استفاده از سرکه سیب برای لاغری ، روزانه تقریبا در محدوده 1 الی 2 قاشق غذاخوری(15 الی 30 میلی لیتر) مخلوط شده با آب می باشد. اختلاط سرکه سیب با آب ضروری است زیرا این ترکیب به تنهایی سبب ایجاد حس سوزش در حفره دهانی و حلق می شود.همچنین بهتر است این مخلوط پیش از هروعده غذایی مصرف گردد.

اضافه کردن سرکه سیب برای لاغری به انواع سالاد
اضافه کردن سرکه سیب برای لاغری به انواع سالاد

توجه به این نکته ضروری است که مصرف سرکه سیب در هر وعده از روز نباید از یک قاشق غذاخوری فراتر برود ، زیرا ممکن است عوارضی از قبیل حالت تهوع را برای فرد ایجاد کند.

دقت داشته باشید که استفاده مقادیر بیش از میزان توصیه شده ممکن است عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد. فرسوده شدن مینای دندان یکی از شایع ترین عوارض ناشی از مصرف بیش از حد سرکه سیب می باشد.

اگرچه که مصرف سرکه سیب با فرمولاسیون قرص به نظر کمک کننده می رسد اما خطراتی مثل احساس گزش و سوزش در ناحیه گلو به دنبال استفاده از این فرم ممکن است برای فرد رخ دهد.

خلاصه

مصرف روزانه 1 الی 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب در ترکیب با آب می تواند تاثیر به سزایی در کاهش وزن داشته باشد.

لینک مطلب:

https://www.healthline.com/nutrition/apple-cider-vinegar-weight-loss#TOC_TITLE_HDR_8